Wymiana rozrządu stanowi ważną czynność, o której każdy kierowca powinien pamiętać. W sytuacji pominięcia tej ważnej czynności, samochód może być narażony na poważne uszkodzenia, co wiąże się dla kierowcy z jeszcze większymi opłatami. Uszkodzenia mogą być tak znaczące, że kierowca musi podjąć się wymiany całego silnika i dlatego nie warto doprowadzać do takiej sytuacji. Wymiana rozrządu kiedy ? Producenci podają do każdego modelu ilość przejechanych kilometrów, po których trzeba dokonać wymiany rozrządu.
Wymiana paska rozrządu w popularnych samochodach
Wymiana rozrządu kiedy ? Dla przykładu warto zobaczyć, jak producenci zalecają wymianę paska w popularnych modelach samochodów. Mianowicie w przypadku Forda Focusa, w następujących wersjach: 1.4, 1.6, 1.8, 2.0, wymiana paska rozrządu powinna nastąpić co około 160 tysięcy kilometrów bądź też co 10 lat. Natomiast w samochodzie Peugeot 307, w wersjach: 1.4, 1.6, 2.0, 2.0 GTI, wymienić pasek trzeba co około 120 tysięcy kilometrów. Jest to maksymalny czas zalecany przez producentów, jednak oczywiście można wymienić pasek znacznie szybciej. Warto pamiętać iż w przypadku tych modelów, przy skrajnych obciążeniach, wymiana paska powinna następować mniej więcej co 80 tysięcy kilometrów. Może to być również okres mniej więcej 4 lat regularnego jeżdżenia.
Jakie czynniki wpływają na szybsze zużycie paska rozrządu?
Na szybsze zużycie rozrządu mogą mieć wpływ także różne okoliczności, na przykład wycieki płynów eksploatacyjnych. Z tego powodu, regularnie trzeba sprawdzać, czy z pojazdu nic nie wycieka i czy wszystko jest szczelne. Warto w tym miejscu pamiętać, iż przede wszystkim wyciekający olej silnikowy, bardzo destrukcyjnie wpływa na pasek rozrządu. W większości modeli samochodów osobowych, pasek rozrządu wymienia się co 120 tysięcy kilometrów. Niekiedy producenci zalecają, dłuższy/krótszy okres wymiany, lecz jest to już bardzo spersonalizowane względem konkretnego typu samochodu. Natomiast jeśli chodzi o osprzęt zanurzony w oleju, jego czas wymiany jest znacznie dłuższy. W takim wypadku klasycznie wymiana przebiega co 10 lat lub co 240 tysięcy kilometrów. Bardzo ważna jest kwestia, że pasek rozrządu nie daje żadnych sygnałów, gdy jego wymiana jest konieczna. Z tego powodu trzeba zaufać zaleceniom producentów, żeby we właściwym czasie wymienić pasek. Przeciwna sytuacja jest z łańcuchem, gdyż on daje różne dźwięki oraz charakterystyczne stukanie. W sytuacji pojawienia się dźwięków wydobywających się z łańcucha, niezwłocznie trzeba go wymienić na nowy.