loadingimg

Wczytuję dane...

Producenci

Wyświetl produkty wybranego producenta:

Video z Antyradarem

Subskrypcja newslettera

Jak działa fotoradar

Fotoradar to urządzenie do samoczynnej kontroli prędkości, do pomiaru wykorzystujące radar (w Polsce pasmo K lub Ka), a do rejestracji obrazu w przypadku przekroczenia prędkości aparat fotograficzny.

 

Współczesne fotoradary używają kamer przemysłowych wysokiej jakości lub cyfrowych lustrzanek. Charakterystyczną cechą fotoradaru jest to, że jest ustawiony pod kątem do drogi i wysyła wiązkę w sposób ciągły. Głównym powodem, dla którego tak się dzieje jest to, aby urządzenie wykonywało zdjęcie w odległości pozwalającej zarejestrować czytelny obraz tablicy rejestracyjnej oraz wizerunku kierującego. Gdyby wiązka była na wprost, fotoradar usiłowałby wykonywać zdjęcia już z odległości skutecznego zasięgu radaru, czyli kilkuset metrów, a to w wielu przypadkach uniemożliwiałoby nawet rozpoznanie marki pojazdu, a co dopiero odczyt tablicy rejestracyjnej. Najczęsciej stosowanym kątem są 22°, choć niektóre modele pracują przy ustawieniu 20° (lub innym). Jakikolwiek by on jednak nie był, jest stały dla danego urządzenia i nie stosowanie się do niego może skutkować podawaniem niewłaściwych wyników - dla kąta mniejszego niż nominalny zawyżających prędkość, ale dla kąta większego zaniżających. Błędy te nie są jednak duże, a efektem nieprawidłowego ustawienia fotoradaru najczęsciej byłoby częściowe lub nawet całkowite opuszczenie kadru przez samochód w momencie wykonywania zdjęcia.

 

Fotoradary mogą prowadzić pomiar prędkości zarówno samochodów nadjeżdżających jak i odjeżdżających. Nowsze modele potrafią to robić jednocześnie.

 

Fotoradary występują w wersjach stacjonarnych, przenośnych, a nawet zabudowanych do samochodu. Fotoradar stacjonarny jest tym samym urządzeniem, które można rozstawić na trójnogu jako przenośny, tyle że umieszcza się go w zamontowanej na poboczu obudowie (słupie). Fotoradar zabudowany na stałe do samochodu nie może być wykorzystywany w inny sposób.

 

Próg przekroczenia prędkości, od którego wykonywane są zdjęcia nie jest ściśle określony i zależy od ustawień operatora. Najczęsciej jest to 21 km/h, ale trudno tu mówić o jakiejkolwiek regule. Zdjęcie zawierające oprócz wizerunku pojazdu także prędkości - zmierzoną i dozwoloną, dokładną datę i czas pomiaru oraz jego miejsce (np. adres), określenie kierunku ruchu pojazdu (nadjeżdżający bądź oddalający się), a nawet ogniskową obiektywu, jest następnie drukowane i służy do wykonania dokumentacji mandatowej.

Poszukujesz prezentu dla bliskich?

Nasze propozycje doskonałych prezentów oznaczyliśmy choinką :)